Zomerpaleis - Reisverslag uit Beijing, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu Zomerpaleis - Reisverslag uit Beijing, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu

Zomerpaleis

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Yvonne

13 November 2005 | China, Beijing

Zonnig, 10C.

Vandaag zijn we naar het Zomerpaleis geweest. Een "retreat" van ca. 250 jaar oud van 200 ha (400 voetbalvelden), waarvan 2/3 water, waar de keizers in de zomer verbleven. De vele paviljoenen zijn in dezelfde stijl gebouwd als die in de Verboden Stad. Het werd leuk, omdat "Chris" verhalen en achtergronden kon vertellen van die keizers. Waaronder de voorgeschiedenis en intriges die leidden tot de val van het keizersschap in 1911.

's Avonds weer met de groep bij dezelfde Chinees gegeten. Daar kreeg ik de kans "Chris" een paar prangende vragen te stellen.

Het 1-kindbeleid van China is nog steeds net zo actief als voorheen en er is geen verschil in handhaving tussen de steden en het platteland. Doelstelling is het aantal Chinese inwoners te beperken tot een acceptabel (?) niveau. Als ouders toch een 2e kind krijgen, wordt hen een zware boete opgelegd en verliest de vrouw haar baan. Daarnaast wordt hun huis gesloopt (op het platteland) of onteigend (in de stad) en moeten er kosten betaald worden voor scholing van het 2e kind. In de steden en op het platteland zijn "gemeenschappen" (meestal partijleden) die de taak hebben hierop te letten.

Religie is vrij in China, sinds de dood van Mao. Mao had het verboden. Een gevolg van Mao's beslissing was bijvoorbeeld dat een kennis van "Chris", een 67 jarige boeddist, zijn klooster moest verlaten en hem een 76-jarige vrouw werd toegewezen. Daar moest hij gedwongen mee samenleven. Sinds de dood van Mao is slechts 10% van de Chinese inwonenden religieus.

"Chris" is zelf opgevoed in een weeshuis met 2 zussen. Dit naar aanleiding van de ontnomen levens van zijn ouders, die ten tijde van de Culturele Revolutie voor de verkeerde revolutionaire organisatie hadden gekozen. Mao kwam namelijk met een lijst van goedgekeurde revolutionaire organisaties. 10 jaar later, na Mao's dood, werd die beslissing weer ingetrokken. "Chris" studeerde in het weeshuis hard en werd toegelaten tot de universiteit. Daarna werd hij in zijn eigen provincie toegewezen als docent Engels aan een medische faculteit. Omdat hij daar niet alle uren in de week voor nodig had, kon hij daarnaast vrijwilligerswerk doen voor een lokale weeshuis. Ook betrok hij zoveel mogelijk studenten bij het vrijwilligerswerk voor weeshuizen. In 1993 keurde de Chinese staat een wet goed die internationale adoptie regelde en ging hij zich daar mee bezig houden. Hij werkte toen voor een Amerikaanse organisatie, die ook bemiddelde voor Nederlandse adoptieouders, toen Nederland nog geen bilaterale afspraak met China had. Er waren nog weinig regels, zodat elke provincie ze zelf opstelde. "Chris" hielp de internationale organisaties met de regels in zijn provincie, matchte ook ouders bij kinderen en vertaalde alle documenten, onderzoeken en rapporten. Zijn vertalingen werden vertrouwd vanwege zijn werk als docent Engels. Zijn werk kwam in het gedrang en hij kreeg toestemming deze op te zeggen. Hij pushte in zijn provincie voor het gebruik van weeshuizen als facilitaire opvang en begeleiding van de aangewezen adoptiekinderen. Vanwege het soepele verloop in zijn provincie is dat beleid 2 jaar later in geheel China overgenomen. In 1995 kwamen de aanvullende richtlijnen die de regels in China harmoniseerden. Nederland keurde toen ook een afspraak met China goed en "Chris" kwam in aanraking met Meiling. Meiling is sindsdien voor 80% de "sponsor" van zijn werk. Vanaf toen is hij adopties gaan regelen in geheel China, maar het vertalen en matchen is sindsdien niet meer te combineren.

Morgen een vrije dag, dus waarschijnlijk wordt dat geld uitgeven bij het shoppen ...

• 13 November 2005 - 13:00

Suzanne:

ziet er mooi uit, dat zomerpaleis! wel een temperatuur verschil bij jullie met van de week zeg! kusjes

• 13 November 2005 - 17:58

Gerrie Van Roon:

Leuke foto op de Muur!
    Ik ga jullie vast een goede thuisreis toewensen. Het is op dit moment bij jullie toch al zowat maandag, het schiet op! De laatste dag heb je misschien niet zoveel tijd meer om dit allemaal te lezen. Yvon hopelijk ben je alweer opgeknapt! Geniet nog een dagje, daarna goede reis en behouden aankomst op je eigen stekkie! Dag!

• 13 November 2005 - 19:22

Vanessa:

Bedankt voor alle mooie verhalen en voor morgen alvast een goede reis. Ik hoop dat deze voorspoedig zal verlopen. Tot dinsdag!

• 13 November 2005 - 20:11

Christiana:

Onthoud de indrukken die jullie hebben opgedaan! Dan kunnen jullie Tamara later nog dingen vertellen over China, het land waar ze geboren is. Fijn dat we alles zo goed hebben kunnen volgen! Voor nu, een goede terugreis gewenst en rust daarna maar lekker uit! Jullie zullen het nodig hebben.

Liefs Christiana

• 13 November 2005 - 20:15

Oma.:

Lievers voor alle mooie
    verhalen en foto's. Ik bewaar alles in een map.
    Voor Morgen wens ik jullie een goede reis en behouden thuis komst. groetjes Oma.

• 13 November 2005 - 20:17

Bert:

Hoi Eric & Yvonne, hartstikke bedankt voor jullie geweldige verslagen, foto's etc. Op deze manier konden ook wij als achterblijvers een goede indruk van China en natuurlijk Tamara krijgen. Hoop dat het weer enigszins met je gaat Yvonne, en alvast een hele goede terugreis toegewenst! Hopelijk tot spoedig ziens/horens! Groet, Bert

• 13 November 2005 - 21:24

Pa En Ma:

Fijn dat we jullie reis zo'n beetje konden volgen. Het was prachtig om het mee te kunnen beleven. Internet is echt een uitkomst.

Yvonne hopelijk is je verkoudheid voorbij voor je in het vliegtuig stapt, want we hebben ons laten vertellen, dat een verstopte neus ook lastig is in het vliegtuig, vanwege de luchtdruk.

Een goede vlucht en tot dinsdag.

Het autostoeltje is al in de auto bevestigd.

Liefs

• 14 November 2005 - 07:51

Ton:

Ik hoop dat jullie gezond aan de terugreis kan beginnen. We hebben gezorgd voor een grootse ontvangst, ongeveer 250 mensen zijn op Schiphol en ik heb de fanfare uit Schoonhoven geregeld.
    Een goede reis en tot dinsdag

• 15 November 2005 - 13:36

Berry En Diny V.d. Oever:

Weblog bekeken ziet er grandioos uit. Wij hopen dat jullie met je dochter veel plezier mogen beleven in het voor haar nieuwe land.

• 18 November 2005 - 12:51

Ma:

Eric, Yvonne en Tamara zijn dinsdag 15 november thuisgekomen en starten hun nieuwe leven nu in hun eigen vertrouwde omgeving.