Liu Rong Si Hua Ta & Parelmarkt - Reisverslag uit Guangzhou, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu Liu Rong Si Hua Ta & Parelmarkt - Reisverslag uit Guangzhou, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu

Liu Rong Si Hua Ta & Parelmarkt

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Eric en Yvonne

04 Juli 2008 | China, Guangzhou

Vanmorgen rond 07:00 opgestaan en zowaar niet eerder dan de wekker er uit. Nick heeft vanacht lekker door geslapen en was vanmorgen gelukkig weer koorts vrij. Eric is nog steeds de eerste waar onze kleine rakker naar vraagt, maar hij weet precies waar hij voor bij mij moet zijn. Melk en pap, hiervoor loopt hij ongeduldig rond en blijft steeds vragen of ik het al klaar wil maken. De pap bij mama op schoot opeten is een ander verhaal.

Met Nick moeten wij flink aan de slag want hij is erg verwend door de heren om hem heen. We kunnen merken dat de vrouwen vooral de verzorging hebben gedaan en dat hij veel in de omgeving van een man is geweest. Hierdoor kan hij nog wel eens een keel opzetten wanneer Eric even niet wil doen wat hij wil of ik hem wil oppakken.
Maar het lijkt erop dat met wat truckjes, hij van lieverlee om gaat, net als Tamara toendertijd. We hebben met dit kleine kereltje aardig wat deja-vu’s.

Om 09:30 in de bus om een bezoek te brengen aan een tempel die gelukkig niet vernietigd is gedurende de Mao periode. Het is een erg mooie tempel, waar de rust van het Boedistisch geloof nog aanwezig is. Hier wonen ook wat monniken en er zijn regelmatig samenkomsten van gelovigen en dan wordt er gebeden en gezongen. Ik kan hier erg van genieten en de sfeer proeven. De tempel dankt zijn naam aan zes Banyan bomen , waar de dichter Su Dongpo over schreef in de 11e eeuw. Deze bomen staan er nu niet meer en tijdens de opkomst van het communisme werd deze tempel gesloten en verwaarloosd. Gelukkig is alles gerestaureerd en kun je de 58m hoge Bloemenpagode beklimmen. Nick en ik kwamen niet verder dan de 4e verdieping, maar Eric had een erg mooi uitzicht (zweet, zweet). Ook vandaag is het erg warm en de luchtvochtigheid erg hoog, maar zonder regen erbij een stuk aangenamer.

Na de tempel gingen we naar de Parelmarkt, eigenlijk een groothandelsgebouw met diverse verdiepingen vol met kleine winkeltjes, die parels, zeepsteen, jade, diverse stenen als kwarts, amethyst en volop armbanden, kettingen waarvan je veelal zelf de samenstelling van de parels of andere stenen kunt kiezen. Hiervan rijgen ze dan de gewenste ketting of armband. Omdat ik niet zo van parelkettingen houdt vielen mijn kraaienogen op een zilveren ketting met een hanger van jade. Op deze hanger het Chinese teken van “Geluk”. Na enig afdingen kochten wij deze voor de gewenste prijs. Afdingen moet je echt doen bij zaken waar er geen prijzen op de producten worden vermeld anders betaal je veel te veel. Een goede onderhandeling blijkt telkens weer gewaardeerd te worden. Nu we voor de tweede keer in China zijn, zijn we wat kooplustiger geworden.
Dus die extra koffer voor de 10 Kg die Nick mee mag nemen hebben we straks echt nodig!

Na de lunch ging Eric naar de Notaris en kreeg ik mijn eerste uren alleen met Nick.
Hij lag twee uur te slapen, dus dat was een makkie. Nadat hij zijn ogen open deed, bleek het ook een makkie en hadden wij het erg gezellig, na 10 min stond Eric alweer voor onze neus en gingen ze zwemmen. Volgende keer langer wegblijven papa, dan maken we nog een wandeling met z’n twee. Je wordt er een beetje hebberig van als moeder, maar het gaat iedere dag een stukje beter.

• 04 Juli 2008 - 11:00

Netty:

leuk wat van jou te horen yvon.Bijdehand van nick dat hij nu al door heeft waar hij voor bij jou moet zijn of bij erik.Fijn dat nick zo lekker heeft geslapen en dat de koorts weg is.Nou yvon er komen nog uren genoeg samen met nick,reken maar.

groetjes netty

• 04 Juli 2008 - 12:28

Suzanne:

Fijn dat de koorts vandaag weg was! Dat verwende hebben jullie er vast zo vanaf....maar een beetje verwend mag wel toch?! Dat zal straks thuis ook wel gebeuren, als enige kleine neefje! Dikke kus

• 04 Juli 2008 - 15:21

Pa En Ma:

Fijn, dat Nick weer koortsvrij is, dan hoef je daarover geen zorgen te hebben. Blijkbaar kwam het inderdaad van de tanden. Wat betreft de aandacht voor dames, die komt snel genoeg, meestal sneller dan moeder wenst en jij hebt dadelijk tijd genoeg als je weer thuis bent. Liefs

• 04 Juli 2008 - 15:28

Oma Bergen:

Gelukkig dat het goed met Nick gaat, met mij gaat het ook iets beter. Ben vandaag met Antoinette boodschappen gaan doen. Was wel moe, maar toch blij dat ik het gedaan heb. Genieten jullie maar van ons ventje en China. Een pakkerd van mij.

• 05 Juli 2008 - 20:12

Vanessa:

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie! Neem de tijd voor alles. Leuk dat jullie ook echt iets van het land kunnen zien, buiten de regeldingen die nog moeten gebeuren.
    Vandaag waren Ton en Dorien even in het Haagse met Tamara. Het was heel leuk haar te zien. Er was een festival met braderie, waar ik een kraam had gehuurd. Tamara had op haar gezicht een prachtige vlinder laten schilderen. Ze liep hand in hand met Lotte aan haar ene kant en Fabian aan de andere kant. Dat was heel leuk. Ik heb er een foto van gemaakt. De meisjes waren allebei in het roze en stonden te dansen, terwijl Fabian aan het acrobaten was op de fiets. Voor hem leuk dat er nu ook een neefje is!!! Kunnen ze samen klimmen en rennen.
    Veel plezier nog op jullie reis en ook wij blijven de verhalen natuurlijk volgen.

• 05 Juli 2008 - 20:49

Dorien:

Net terug uit het klooster vandaag jullie berihten gezien. Het mannetje heeft nu al mijn hart gestolen! Wat fijn dat het zo klikt. Ik kan niet wachten om het te ontmoeten.
    Vandaag met Tamara, Gordon en Vanessa en kinderen naar straatfeest bij hun geweest. Ze was vreselijk trots op haar geschminckte vlinder op haar gezicht. Tot gauw.

• 07 Juli 2008 - 12:45

Stephanie:

Ni hao mams en paps,

Lang gewacht en eindelijk... Gefeliceerd met jullie Nick! Geniet van China en tot gauw!
    Liefs,
    Stephanie