Chen Clan Academy - Reisverslag uit Guangzhou, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu Chen Clan Academy - Reisverslag uit Guangzhou, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu

Chen Clan Academy

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Yvonne

08 Juli 2008 | China, Guangzhou

Maandag een dagje boodschappen. Verdwaald in de winkelstraatjes, dus we hebben wat extra kilometers moeten lopen. Uiteindelijk op parkwachters en politieagenten afgestapt met het kaartje van het hotel om de weg weer terug te vinden. Onder weg zien we regelmatig bij de drukke zebrapaden verkeersagenten staan. Het zijn meer klaar-overs. Soms staan ze met zijn 4-en bij een zebrapad met vluchtheuvel, en met z’n 8-en bij een drukke kruising. Typisch voorbeeld van staatse werkverschaffing. Ze krijgen een blauwe blouse, een politiepet, een stoere zonnebril en een fluit en mogen naar hartelust mensen gaan irriteren. Ze praten niet, ze fluiten alleen maar. 1x fluit met een armbeweging is een commando, 2x fluiten is “pas op, houd je aan de regels”, 3x fluiten is “hé, ik zei toch pas op!” Ze hebben geen bonnenboekje, knuppel, radio of boeien bij zich, en alleen uit beleefdheid wordt er even naar ze geluisterd. De noodzaak hiervan komt van het gedrag van stadse Chinezen t.o.v. verkeersregels en verkeerslichten. Ze steken over zodra ze kunnen en door het plotselinge remmen van de auto’s veroorzaken ze het vastlopen van drukke kruisingen. Auto’s rijden ook vaak genoeg door rood en stuiven tussen de overstekende mensen door. Meestal vinden ze het pad tussen degene die niet opzij kijkt en doorloopt en degene die dat wel doet en van schrik even inhoudt. Fietsers houden zich nergens aan. Ze zoeken altijd de weg met de minste (auto-)tegenliggers, en zijn dus ook op de voetpaden en zebrapaden te vinden. Aangezien ze meestal zijn volgestouwd met waar (we zien zelfs waterfietsen met 11(!) 25 l waterflessen achterop gebonden) en ze door de lage snelheid heftig slingeren, springen de voetgangers toch wel opzij. Anders wordt je over de voeten gereden, of je ziet een scherpe rand van een eraan gebonden kist of timmerprofiel op je af komen. Zo’n fietser wil natuurlijk niet remmen voor een zebrapad en steekt gewoon over. Hard gefluit van de klaar-over deert hem niet. De verkeerslichten staan hier langer afgesteld dan we in Nederland gewend zijn. Het duurt werkelijk minuten voordat een zebrapad overgestoken mag worden. De klaar-overs fluiten wat af om iedereen te laten wachten, maar zodra de groep te groot wordt steekt iedereen gewoon over; waarop de klaar-overs zich omdraaien en even met elkaar over de laatste goede grap gaan lachen. 1 keer zagen we dat het echt lukte om de groep overstekers te laten wachten, waarop 4 klaar-overs de wachtenden vanaf de stoepen en vluchtheuvel leiden (!) naar de overkant. Zo hadden ze van plaats gewisseld en konden ze het opnieuw proberen. Goed gedaan mannen!

Vandaag zijn we met de groep naar de Chen familie academie geweest. Een in 1895 door een rijke familie gedoneerd centrum voor kunstopleidingen en sinds 30 jaar ook een museum.

• 08 Juli 2008 - 16:39

Suzanne&danielle:

Nick is toe aan rust zo te zien;)
    morgen ga ik (suzanne) bij tante ria op visite dus kan ik eens even kijken hoe het gaat met tamara. Tot snel!
    Groetjes van ons

• 08 Juli 2008 - 18:15

Pa En Ma:

Toch leuk om zo meer van de omgeving te zien, alleen wel vermoeiend. Niet voor Nick natuurlijk, die zat lekker in zijn buggy. Jullie zijn inmiddels al een geroutineerde papa en mama, dus jullie weten wel hem bezig te houden en 's avonds moe is oké, dan slaapt hij lekker. Hier schieten de dagen nu snel op en zo onderdehand gaan we toch wel echt uitkijken naar de vrijdag. Liefs

• 08 Juli 2008 - 20:42

Vanessa:

Zo te zien is Nick een heerlijk levendig mannetje! We zijn heel benieuwd en hopen dat we hem snel zullen ontmoeten. Wat zal het bijzonder zijn vrijdag als Nick en Tamara elkaar gaan zien! Tot snel, Vanessa

• 09 Juli 2008 - 15:45

Netty:

Nou een beetje lopen is goed voor jullie,misschien is het nog niet zo slecht in nederland,wel het weer dat merken jullie snel genoeg weer.Wij kijken uit naar jullie thuiskomst en naar nick.
    groetjes netty

• 09 Juli 2008 - 18:50

Pa En Ma:

Tamara vond het fijn jullie stem weer even te horen. We vinden dat ze al goed telefoneren kan. We zijn alle drie heel benieuwd hoe Nick is en we hebben het er met Tamara al over gehad dat ze zonder ons met iemand van Meiling erbij naar de gate mag. Afwachten of ze dat ook wil, want tot nu toe reageert ze er niet echt op. Liefs

• 09 Juli 2008 - 18:50

Ma:

Vergeet ik nog de filmpjes waren heel erg leuk.