De overdracht (2) - Reisverslag uit Wuhan, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu De overdracht (2) - Reisverslag uit Wuhan, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu

De overdracht (2)

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Yvonne

04 November 2005 | China, Wuhan

Het eten ging gisteravond goed. Tamara at alles: rijst, noodles, kip, boontjes etc. Ze sloeg het bier af.

Vanochtend weer als groep verzameld bij de Center of Intercountry Adoption of Hubei Province. Daar waren ook de verzorgsters en 3 directeuren van de tehuizen waar de kinderen in deze groep vandaan kwamen. Tamara herkende de verzorgsters meteen, ging lachen, maar kroop "verlegen" toch weg bij ons. De verzorgsters moesten daarom lachen. Bij het invullen van de papieren werd ons een aantal vragen gesteld. "zult u een goede opleiding verzorgen, zult u in goede gezondheid houden, wat gebeurt er als beide ouders werken ...". Chris vertaalde alles. Bij de vraag "Waarom een Chinees kind?" keek ik vragend terug. Chris vroeg mij: "Zeker omdat jullie houden van de Chinese kinderen en de Chinese cultuur?" "Ja, Chris, doe-maa-die-maa!" En Chris vertaalde toen zijn eigen zin. Onze vingerafdrukken en Tamara's voetafdruk werden over onze handtekeningen geplaatst. Het was een stuk rustiger dan de dag ervoor. Er werd door de kinderen nauwelijks gehuild, wat getut en geslapen. Alle kinderen lijken de situatie min of meer te accepteren.

Ter plekke moesten we de Notary Office en deze afhandeling in Yuan betalen. Daarna gingen we als groep naar de Agricultural Banck of China, om de afbetaling van het tehuis aan de provincie Hubei in $ te voldoen. Dat duurde lang, net als alle processen hier. Een Chinese vrouw ging achteraf op Chris schelden. Ze moest een half uur moest wachten op een transactie van 100 Yuan, omdat ze achter ons in de rij stond.

Je merkt, dat veel hier voor de werkverschaffing is en dat "human assets" de bedrijven weinig kost. Er staan meisjes in de hotellobby 12 uur lang achter een karretje om lokale producten aan te prijzen. Ik heb nog niemand bij het karretje geinteresseerde vragen zien stellen. Ik heb er ook totaal geen moeite mee een lepel of wat zout te vragen tijdens het eten, terwijl ik het 5 meter verderop zie staan. Als ik het zelf pakte zou ik hun werkgelegenheid aantasten. In de winkels staan (dus niet zitten, stoelen zijn waarschijnlijk duur) 3 meisjes per kassa. Vanochtend heb ik 8 kopieen gemaakt van papieren. Daarvoor kon ik naar de "business center" in het hotel gaan, waar ze o.a. een kopieermachine hadden staan, uiteraard zonder automatische feeder. Hierom moest elk blaadje apart op het glas gelegd worden. Een maisje mocht van mij het knopje op de kopieermachine indrukken voor elke blaadje en een ander mocht de nietjes er in drukken.

Ik ben trouwens mijn mobieltje kwijt geraakt. Ik denk dat het in de bus van mijn riem is geschoven. Ik kwam er pas achter, toen ik de wekker op mijn mobiel wilde instellen. Toen ik er naar belde kreeg mijn voicemail. Waarschijnlijk is de batterij er al uit getrokken. Overigens heb ik hier op straat totaal geen onbehagen gevoel van stelen, zakenrollen, afzetten of wat dan dan, zoals je in de Nederlandse steden soms wel kan hebben.

's Middags weinig gedaan, een stuk jetlag ingehaald (fout .. daar krijgen we vannacht problemen mee!). Het regende de hele dag, 22C.

Vanaf nu kunnen we ons vooral als toeristengroep gaan voordoen. Voorlopige planning:
Zaterdag naar een beroemde lokale toren
Zondag naar Lake East
Maandag, als het lukt, naar een van de 3 tehuizen van de groep (niet van Tamara)
Woesdag voorbereide documenten ophalen en vliegen naar Peking
In Peking hoeven we alleen de visumaanvraag bij de Nederlandse ambassade te voldoen, toerit te spelen en dan terugvliegen op de dinsdag, 15 november.

(PS: het laden van foto's duurt, net als gisteren, lang. Dat moet per foto vanwege de lage bandbreedte aan deze kant en ze zijn pas een 1/2 na het plaatsen van dit bericht te zien.)

  • 04 November 2005 - 11:39

    Oma.:

    Hartstikke blij met de foto
    's heb ze allemaal uitgeprint.
    het is een schatje maar ook jullie gezichten geven blijdschap aan ,geniet er van ,veel liefs van Oma.
    Groetjes ook van Antoinette
    ook felicitatie's er van.

  • 04 November 2005 - 12:12

    Ma:

    jammer, dat je mobieltje gestolen is, ik wilde juist vragen of je vanavond 19.00 Ned. tijd kan en wil chatten.

    Verder leuke foto's en goed verhaal.
    We blijven het volgen.

  • 04 November 2005 - 13:40

    Suzanne:

    en jij pas nog als eerlijke vinder een mobiel terug bezorgd eric!mooi dat tamara alles eet, dat wordt dan toch een extra bord met kerst;)groetjes en een dikke kus

  • 04 November 2005 - 14:17

    Netty:

    lukt het allemaal een beetje met slapen en zo ik vind het heel leuk steeds berichten van jullie te zien tamara vind ik een hele mooie naam ik kan haast niet wachten om jullie echt te zien.is het nog steeds aardig weer?groetjes tante netty

  • 04 November 2005 - 14:17

    Bernadette:

    Hallo Yvon en Eric,

    Hartstikke leuk dat jullie de reis zo uitgebreid en gedetailleerd beschrijven! Tijdens het lezen lijkt het net of je er toch een beetje bij bent. Fijn dat ze al een beetje aan jullie gaat wennen, geniet van deze mooie eerste momenten met alles wat daar bij komt kijken! Groetjes

  • 04 November 2005 - 15:07

    Remko En Henrike:

    Wat een ervaring en wat heerlijk dat jullie Tamara eindelijk kunnen vasthouden. Heel leuk om het zo mee te lezen en de foto's te zien. Geniet van de komende tijd ondanks de drukte en het geregel!

  • 04 November 2005 - 16:29

    Toni/sylvana/marike:

    Hi Allemaal,

    We hebben net de foto's bekeken, jullie zien er erg blij/ gelukkig uit!
    We hopen dat Tamara snel bij ons langs komt!

    Nog heel veel plezier daar!

    groetjes
    Toni/Sylvana/marike

  • 04 November 2005 - 18:16

    Ma:

    Ik probeer morgen om 13.00 uur nog eens of het chatten lukt, want volgens mij is 19.00 uur onze tijd 's nachts bij jullie.

    Volgen overigens jullie verhaal op de voet en ikzelf kijk, iets wat ik normaal nooit doe, ook wel eens op mijn werk of er al iets nieuws is.

  • 05 November 2005 - 00:26

    Ton:

    Ik weet niet precies op wie van jullie Tamara nu het meeste lijkt; ze heeft van jullie allebei wel wat.We zitten inmiddels al in het ritme van The continuing story: Elke avond even het volgende deel lezen. Geweldig!

  • 05 November 2005 - 10:51

    Gordon, Vanessa En Fabian:

    Wat is ze mooi!! Jullie zullen vast al heel trots zijn. Wij in elk geval wel (en natuurlijk heel nieuwsgierig). Fijn om te horen/lezen dat alles goed gaat. Hier in Nederland volgt iedereen jullie verhalen op de voet. Geniet van elkaar! Kusje voor Tamara.

  • 05 November 2005 - 11:00

    Gordon:

    Lijkt het er nou op dat Tamara jullie accepteert? Is een mooi meisje...

    Zijn jullie nou al een beetje gewend aan haar of is het nog onwennig?

    Groeten, Gordon

  • 05 November 2005 - 11:24

    T.de Roo-tenwolde:

    oma kijk iedere keer of er weer iets te lezen is.
    hopelijk is ze al aan jullie gewent ik kijk uit naar jullie thuiskomst dan kan ik mijn achter kleinkind in levende lijven
    zien.kus voor jullie alle drie. Oma. Die computer is nu een uitkomst.

  • 05 November 2005 - 11:57

    Netty En Jaap:

    Ga door met het verslag niet versagen. Het is nu 13.00 en nog geen nieuws!
    laat de spanning niet teveel oplopen. groeten van ons allen

  • 05 November 2005 - 12:00

    Ma:

    Voeg me bij het bericht van Jaap en Netty. Heb ook al gekeken naar nieuwtjes en ook even contact gemaakt via de chatbox, maar niemand.

    Liefs

  • 05 November 2005 - 13:54

    Dorien:

    Tamara zit er al echt gerelaxed bij. Je kan zien dat ze zich al lekker voelt bij jullie. Kan niet wachten op de volgende aflevering. Dikke kus.

  • 05 November 2005 - 17:10

    Suzanne:

    aaaah geen nieuws...ik zit wel heel veel op internet nu:P

    heel veel plezier nog en de groetjes ook van Jasper

  • 05 November 2005 - 18:47

    Bert:

    Hoi Eric & Yvonne,

    Te gek dat alles zo goed gaat en dat Tamara jullie ook al accepteert! Heeft Tamara je telefoon niet per ongeluk in haar luiertas gestopt??? Nog even iets heel onbelangrijks Eric maar geef het toch maar even door: je team heeft met 6-4 gewonnen van Noad. Barry 1x, Ruud 2x en invaller Judith 2x plus dubbel... Houd ons op de hoogte van jullie avonturen! Bert

  • 07 November 2005 - 09:39

    Oma:

    vanmorgen het eerste wat ik doe gauw kijken of er nog nieuws is. Jullie drieen zijn het onder werp
    van gesprek. Erik je heb de proef goed door staan
    jullie dochter kij haar papa zo lief aan jij kan niet meer bij haar stuk.
    geniet er maar met vole teugen van ,nu jullie naar
    Peking gaan is de ergste spanning er af,en gaat de vacantie in. groetjes en veel liefs Oma.

  • 07 November 2005 - 14:20

    Oma De Roo:

    het is voor de redactie zekerte veel ik heb al twee keer te zien gekregen dat mijn naam er in moet staan.Oma alleen is zeker niet genoeg.hebben jullie de kinder tehuizen gezien?
    hoe reageerde tamara hier op?groetjes Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eric en Yvonne

Nadat wij met Tamara in november 2005 zijn thuisgekomen was ons 1e avontuur in China afgelopen. Nu beginnen wij een nieuw avontuur en slaan wij het dagboek weer open.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1630
Totaal aantal bezoekers 14389

Voorgaande reizen:

27 Juni 2008 - 11 Juli 2008

Een bijzondere reis naar China (2005 & 2008)

Landen bezocht: