De overdracht - Reisverslag uit Wuhan, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu De overdracht - Reisverslag uit Wuhan, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu

De overdracht

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Yvonne

03 November 2005 | China, Wuhan

Vandaag om 09:30 verzameld in het hotel. Een gereserveerde bus bracht ons naar de Center of Intercountry Adoption of Hubei Province. Een onopvallend gebouwtje, wel netjes, maar in een doodlopend steegje verstopt in een wat drukker en armer wijkje. We verzamelden in een ontvangstruimte. Enkele kinderen waren nog niet binnen vanwege verkeersproblemen. Toen die binnengebracht werden keek iedereen of hun kind er bij zat. Ik dacht ze te herkennen van de foto, Yvon dacht een ander. Uiteindelijk kreeg Yvon gelijk, omdat ze voor mij toch niet herkenbaar meer is van de eerdere foto's. De kinderen werden eerst naar een aparte ruimte gebracht, we konden ze alleen horen.

Eerst kregen we een toespraak van een afgevaardigde van het centrum. Daarna kregen we formulieren uitgereikt, soort "leenbiljetten", waarmee we na ondertekening beloofden goed voor het kind te zorgen, zolang de procedure nog niet was begonnen. De procedure begint namelijk, zoals gepland, pas morgen. Toen werden een voor een de ouders van de kinderen opgenoemd en werd het kind door de begeleiders uit de aangrenzende ruimte gehaald en overhandigd. Het bleef een uur chaos door luide, luide, luide kelen.

Wij kregen als 3e koppel Tamara overhandigd. ... Eindelijk ... Misschien komt het omdat Tamara met 13 maanden de oudste van het stel was, maar haar keel deed iedereen het meest omkijken. In die chaos kregen we de mogelijkheid de verzorgers enkele vragen te stellen. Er werd uit een dossier voorgelezen hoe vaak ze poepte en hoe laat ze ging slapen etc. Maar dat zou toch veranderen met ons, dus daar heben we geen notities van gemaakt. Tamara kon wel al alles eten, afgewisseld met de papjes, dat hebben we onthouden. We vroegen naar haar historie, maar daar is niets van bekend. Met de herrie wilden we weg en we hadden geen zinnige vragen meer. Tamara bleef vooral schreeuwen, omdat ze de verzorgsters continu in het zicht hield. Haar wegdraaien of handig achter een pilaar manouvreren leidde haar daar niet vanaf.

Om 11:00 kwamen we terug in het hotel. Ik ging met de helften van de koppels naar een apart zaaltje, om alvast formulieren voor morgen in te vullen. "Chris" dicteerde ons een stuk, waarin we "beloofden ... goed voor het kind te zorgen ... goede opleiding ... goede gezondheid ..." etc. Dat moet er blijkbaar staan.

Yvon was alvast naar de kamer gegaan. Tamara heeft na een beetje spelen anderhalf uur geslapen. Om 14:30 zijn we met de groep naar een grote winkel gegaan voor luiers, drinken etc. Het bleek een goede oefening voor mijzelf te worden. Het druppelde wat en we hadden een 2e handse buggy gekocht voor in China. Deze bleek geen regenbescherming-voorziening te hebben. Dus met een hand een paraplu omhoog houden boven het kind, en met de andere hand sturen. Wieltjes die dus toch niet heel soepel zijn, stoepen met diepe voren tussen de tegels, stoepranden zonder schuine voorziening, stof wat modder wordt op de steeds gladder wordende tegels etc. Goochelen dus en de vloeken binnen houden. Ondertussen ging het natuurlijk harder regenen, terwijl wij dachten geen jas nodig te hebben...

Bij de boodschappen zijn we gelukkig gesplitst als groep. Konden we rustiger zoeken naar de benodigdheden en daarna zijn we even naar McDonald's geweest. Tamara zegt "beleefd nee" bij het aanbieden van drinken. Na een tijdje kregen we door, dat ze geen flessen gewend is. Dus we moeten gaan lepelen of andere truukjes verzinnen.

Na de middag lijkt ze ons al wat te accepteren. Het protesteren wordt wat minder en er wordt wat meer gehangen. Vanavond gaan we gezellig met Tamara naar het hotelrestaurant, de volgende test ...

• 03 November 2005 - 10:17

Bert:

Wauhh, het is dus Tamara geworden? Leuke naam! Je gaat me toch niet vertellen dat jullie geen buggy-rijlessen van te voren genomen hebben zeker?

• 03 November 2005 - 10:19

Bert:

• 03 November 2005 - 10:33

Ma:

Ja nu is het dus echt begonnen en alle begin is moeilijk. tamara ziet er al groter uit dan op de foto, maar we zien het nog wel als jullie weer thuis zijn.

Groetjes ook van pa,

Ma

• 03 November 2005 - 11:40

Suzanne:

Tamara heet mijn achternichtje dus, leuke naam! Al een poepluier verschoond eric? Groetjes van iedereen hier en echt leuk dat we zo alles kunnen volgen!

• 03 November 2005 - 16:17

Gerrie Van Roon:

Veel geluk met jullie kindje! Oefen maar fijn alle dingen met Tamara. Haast je niet, je komt namelijk nooit uitgeoefend! Heel veel geluk en vooral PLEZIER in jullie nieuwe leven!

• 03 November 2005 - 17:32

Dorien:

Wat een prachtige dochter en een verrassende, mooie naam !! We zien al uit naar jullie terugkomst om met je dochter te kunnen showen.

• 03 November 2005 - 21:41

Vanessa:

GEFELICITEERD! En wat een mooie naam, Tamara. Heel leuk dat we alles vanuit Nederland kunnen volgen. We denken veel aan jullie en kijken uit naar de thuiskomst van jullie als gezin. Dikke zoen van neefje Fabian en veel liefs van tante Vanessa!

• 04 November 2005 - 08:47

Tanja Vermaas:

Jeetje wat leuk om te lezen en de foto's te zien. Leuke naam Tamara en vooral de foto bij Mac Donalds is schattig! Wij werken hier wel door, genieten jullie maar lekker van je dochter.
    Groetjes Tanja

• 07 November 2005 - 10:41

Anita Van Der Leeuw:

Hoi, wat leuk dat we zo alles kunnen blijven volgen. Gefeliciteerd met een leuke dochter, Tamara.