Aankomst Guangzhou - Reisverslag uit Guangzhou, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu Aankomst Guangzhou - Reisverslag uit Guangzhou, China van Eric en Yvonne Kervezee - WaarBenJij.nu

Aankomst Guangzhou

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Yvonne

28 Juni 2008 | China, Guangzhou

Guangzhou 28 juni 2008.

We zijn aangekomen! De reis verliep bijna vlot. In Beijing voor de tussenstop werden we het vliegtuig uitgeschopt voor de schoonmaak. De terminal is daar nog niet helemaal op ingesteld. Omdat de paspoortencontrole was opgesteld voor de rustruimte, moesten we een visum tonen. Andere passagiers die met hetzelfde vliegtuig doorvlogen naar Guangdong en Vietnam hadden geen visum voor China en blokkeerden de paspoortencontrole voor de rest. Duurde natuurlijk 20 min voordat dat was opgelost. In de rustruimte waren geen voorzieningen, behalve een drinkwatersysteem en toilet. Dat drinkwatersysteem kon worden gebruikt voor het vullen van papieren zakjes ter grootte van een suikerzakje. Met moeite en 2 handen kreeg je het water voor minder dan de helft gemorst in je mond, als je op tijd was voor het doorlekken. Wat foto’s genomen van de nieuwe terminal die net in gebruik is genomen. Na een uurtje extra vertraging kregen we te horen dat het vliegtuig “broken” was. Vrij snel daarna werden we als tussenstopgroep naar een bus gedirigeerd en werden we in een zelfde type 777-vliegtuig gestopt. Maar nu bleken er geen nieuwe passagiers geplaatst te zijn. Het vliegtiug was maar 20% gevuld naar Guangzhou. Dat was lekker! We verhuisden gelijk naar een nooduitgang vanwege de beenruimte. Die was toch ingesteld op de luxelengte van een gemiddelde Chinees en ik kreeg last van mijn knieen.

De stewardessen van deze maatschappij zijn trouwens niet zo vriendelijk. Ze lieten duidelijk merken dat je meereisde op HUN vliegtuig. De oude man naast mij was iets te laat met het rechtop zetten van zijn stoel. TSJOP-TSJOP snel omhoog en wel nu!

In Guangzhou geland (18:45 plaatselijk) kwamen we Michael tegen, onze Chinese begeleider die ons deze periode helpt met papierwerk, routes, interviews met de bureaucraten etc. Michael is opgeleid door zijn vader Chris, waar we de vorige keer in Wuhan mee waren. Met een bus reden we vanaf het zeer nieuwe en moderne vliegveldgebied, met grote terminals in de vorm van olifantenruggen, Novotels en in rijen geplante loof- en palmbomen, Guangzhou in. De snelwegen 6-8 baans zijn recent op hoogte (op palen) door heel Guangzhou gepletterd, en elke wijk heeft een afrit. Je ziet een massa aan woonflats tot de donkere horizon, geen enkele dezelfde maar veel even zo lelijk. De oudere hebben losse airco-units aan de buitenzijde van de appartementen en je ziet bijna overal een TL-lamp hangen binnen. En tussendoor moderne hotels en winkelcentra.

Het hotel is mooi. Veel marmer, gelegen op een “riviereiland” aan de Parelrivier. Het stukje land van 2-3 km2 aan de rivier is afgescheiden door een “rivier-engte” van 10 m breed en bruggetjes. Ruime kamer met gratis internet.

We reizen met 3 andere koppels en een vrijwillige adoptie-ouder Rineke als groepsbegeleider / psycho-steun. 1 koppel reist morgen door naar een stadje 1 uur vliegen verder en zal volgende week weer bij de rest aansluiten. Morgen een “vrije” dag, een beetje verkennen. Maandag 14:00 de overdracht van onze [naam].

Gegroet!

• 28 Juni 2008 - 17:18

Suzanne&Jasper:

Wat snel al een bericht! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen, een uurtje vertraging is nog te overzien. Jasper leeft met je mee Eric, die zit ook altijd zeer comfortabel als een ingeblikt sardientje in een vliegtuigstoel. Ik daarentegen profiteer met mijn korte benen heerlijk van de extra beenruimte en lig languit. Ik denk dat Yvon dat wel herkent!:)

Mooi de entree van het hotel, en gratis internet wil zeggen veel leesplezier voor ons hoop ik. Veel plezier en geniet ervan! Dikke kus en groetjes van ons

• 28 Juni 2008 - 17:28

Ma:

Ja dat valt even tegen, je bent moe en dan bij de tussenstop geen voorzieningen, maar gelukkig heb je uiteindelijk wel een mooi hotel. Rust morgen maar lekker uit, zodat jullie klaar zijn voor de maandag.

• 29 Juni 2008 - 11:38

Ton En Dorien:

De eerste stap is gedaan. Geniet maar van de eerste en enige rustdag, jullie zullen het nog druk genoeg krijgen. We zijn benieuwd naar de eerste reactie van An Hai. We hopen dat alles goed verloopt.

• 29 Juni 2008 - 12:01

Bert:

Mooi verhaal weer, en leuk om te lezen. Succes & plezier met de overdracht van morgen.